Naar het einde van de wereld in Ushuaia

Nadat we de unieke koningspinguins hebben gezien, is er verder niet veel reden om in Punta Arenas te blijven. We checken daarom uit en nemen de bus naar Ushuaia.

Pesos gezocht
Nou ja, we hadden bijna niet in die bus gezeten, vanwege wat betaalproblemen. De dochter van de vrouw in het hostel is weg met haar telefoon, en dus is er geen app om met de creditcard onze kamer te betalen. Omdat Punta Arenas onze laatste Chileense bestemming is, hebben we ook geen cash van Chileense pesos meer over, dollars hebben we niet en volgens het hostel is hun rekening niet geschikt voor internationale bank transfers. Dus zit er maar één ding op en dat is pinnen. Daar hebben we geen tijd voor, maar we hebben geen keus, dus rennen we om 8.15u ’s ochtends als twee lokale gekken het stadje door, van de ene naar de andere bank, maar ze zijn allemaal nog gesloten. Uiteindelijk vinden we om 8.45u een winkeltje waar we wat pesos kunnen krijgen, maar niet genoeg. De (enige en duur gekochte) bus vertrekt om 9u dus we moeten NU echt terug. We nemen snel een taxi terug naar het hostel, die ons vanwege onze haast niets rekent. Wow, we hebben vast een goed karma, zo lief! We geven de hostelvrouw de pesos en beloven de andere helft over te maken. Daar gaat ze niet mee akkoord, maar uiteindelijk blijken we toch met euro’s te kunnen betalen, dus die stop ik haar ietwat chagrijnig in de hand. Komt ze nu mee. Een volgende taxi scheurt voor ons als een gek naar het busstation, waar we exact om 08.59u aankomen. Ondanks dat we een half uur te laat zijn voor de check-in, mogen we toch nog mee. Gelukkig hebben we nu 12 uur lang om uit te rusten in deze bus van alle stress op de vroege ochtend..

Ushuaia
We reizen grotendeels weer door hetzelfde stuk Vuurland als gisteren op weg naar de koningspinguins. Nu gaan we alleen nog verder, weer de grens over naar Argentinië (zo komt je paspoort wel vol). Het landschap verandert ineens in bossen en hoge bergen en zo komen we na bijna 12 uur aan in de meest zuidelijke stad van Zuid-Amerika: Ushuaia.

Omdat Ushuaia de laatste stad van het continent is, is het het vertrekpunt voor vele wetenschappers en avonturiers voor een expeditie naar de Zuidpool. Ik was ook graag op een van de schepen aan boord gegaan, maar helaas moet je minimaal 4000 euro neertellen voor een paar dagen naar het échte Antarctica. Nog even sparen dus..

Naar het einde van de wereld
Ushuaia was aan het eind van de 19e eeuw een strafkolonie voor de zwaarste criminelen van Argentinië. Gevangenen die zich goed gedroegen, mochten als beloning hout kappen en een spoorlijn aanleggen. Ondanks de barre winter en metersdikke sneeuw, was het voor hun de enige vorm van vrijheid die ze hadden. En zo ontstond er rond 1910 een spoorlijn van 25 km. De oorspronkelijke spoorlijn bestaat niet meer omdat de gevangenis in de jaren ’40 werd gesloten en een aardbeving de spoorlijn vernielde. Alleen de laatste 7 km bestaat nog. En zo nemen we de stroomtrein over de spoorlijn naar ‘het einde van de wereld’. Wel bijzonder om met de meest zuidelijke trein ter wereld te reizen!

En als bewijs kun je ook hier weer je paspoort laten stempelen met een heuse fin-del-mundo-stempel. Ik begin me met al die pretstempels van Paaseiland, koninsgpinguins op Antartctica en einde-van-de-wereld-treinen wel af te vragen of dit eigenlijk wel mag?! Nou ja, leuk is het wel!

Naar het einde van Patagonië
Met Ushuaia is er een einde gekomen aan onze reis door Patagonië. En helaas ook aan Marije’s tijd, dus kunnen we helaas niet nog langer in Ushuaia blijven om nog een hike te maken. Maar goed, we hebben voldoende Patagonische kilometers in de benen, dus vliegen we samen naar Buenos Aires, vanwaar Marije naar Nederland zal vliegen. En ik? Ik blijf nog even 🙂

2 reacties Voeg uw reactie toe

1. Ans & Joop Manuels schreef:

Weer erg mooi daar en mooie oude stoomtrein lekker zo’n hostel waar je zo moeilijk kan afrekenen zodat je bijna de bus mist maar gelukkig goed gegaan ja het laatste uitje met Marije deze vakantie jij hebt nog een week . Veel plezier nog.

PaMa xxx

2. Janine schreef:

Hi meis!! Wat leuk om je blog te lezen. Gelukkig hadden jullie de bus nog gehaald, kan me de situatie helemaal voorstellen! Bijzonder om met zo’n stoomtrein te reizen. Gelukkig een betere trein dan die in Madagascar 🙈Heerlijk dat je nog even kan blijven. Geniet ervan!! Liefs, Janine

Reageren?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )