Isalo NP & Zombitse-Vohibasia NP

We rijden weg uit Ambalavao en Parnabasse vraagt ons of we soms naar een papierfabriek willen. Dat is het leuke aan rijden met een privé chauffeur: hij kent de leuke plekjes en je bent flexibel om overal te stoppen. En zo wordt ons even later het hele proces uitgelegd rondom het maken van perkament.

Van groen en rood naar geel

Daarna rijden we in circa 5 uur naar Ranohira, het stadje bij het Isalo national park. Het kerstkleurige landschap met groene rijstterrassen en het rode zand verandert langzaam in een vlak landschap met geel gras. De bergen verdwijnen naar de achtergrond, we zien alleen nog wat rotsen. Daar staat Isalo NP dan ook bekend om. In Ranohira slapen we in een mooie bungalow en ontmoeten we de Nederlandse Judith en Franse Timothy. Leuk om eindelijk even wat medereizigers te spreken, want we komen hier bijna geen toerist tegen.

Famadihana

De volgende dag vertrekken we om 8 uur naar het Isalo NP waar we samen met een gids gaan hiken. We lopen een lang zandpad af en klimmen daarna een stuk omhoog. Tussen de rotsen zien we regelmatig allemaal opgestapelde stenen liggen. Onze gids legt uit dat de mensen uit één van de 18 stammen in Madagaskar hier hun familieleden begraven. Overledenen worden eerst in een tijdelijk graf in de rotsen begraven. Na een paar jaar wordt de overledene er weer uitgehaald en worden de botten in een nieuwe doek gewikkeld, waarna hij hogerop in de rotsen opnieuw wordt begraven. Deze Famadihana, het ‘herbegraven’ van mensen, wordt bij meer stammen gedaan in Madagaskar en is een groot feest.

Rotsen en nog meer rotsen

We lopen door naar een uitzichtpunt. Rondom zien we gekleurde rotsformaties, die van tijd tot tijd veranderen door erosie van de wind. Daarna lopen we over het hoge rotsplateau met uitzicht op Ranohira en bereiken we het uitzicht bij Cirque de Namaza. De gids vertelt ons dat we morgen aan die kant zullen hiken. Hm. Daarna lopen we opnieuw over het rotsplateau. Om eerlijk te zijn, begint het een beetje te vervelen. We lopen en we lopen en eigenlijk zien we alleen maar rotsen. En een enorme wandelende tak, een aloe vera plant en een soort mini baobab boom. We hopen nog op wat lemuren, maar die laten zich helaas niet zien. Na urenlang lopen worden we wel beloond met een heel mooi paradijsje. Een oase met een intens blauwgroene natural pool. We hebben het helemaal voor onszelf en nemen een frisse duik onder de waterval.

Saffier

De volgende dag besluiten we de tweede hikedag te cancellen. De rotsen waren mooi, maar na een dag hebben we het wel gezien. Samen met onze chauffeur rijden we weer verder de RN7 af. Het eindeloze vlakke gele landschap krijgt vanaf Ilakaka weer wat kleur. In dit stadje draait het allemaal om saffier. We zien veel mensen graven in de grond, vanuit de hoop iets te vinden en het voor een schijntje te kunnen verkopen. Want helaas wordt de lokale bevolking er zelf niet rijk van..

Nieuwe diersoort in Zombitse-Vohibasia NP

We rijden verder en stoppen onderweg bij het Zombitse-Vohibasia NP. Gidsen zijn in heel Madagaskar verplicht dus ook nu lopen we weer met een gids door het bossige park. We zien een bruine nocturnal gecko, een groene gekko, een grote bruine mannetjes kameleon (alleen de vrouwtjes veranderen van kleur) en worden beloond met een hele groep witte sifaka’s! Ahh, zo lief weer! Zelfs een baby’tje! Weer een nieuwe diersoort die we van ons lijstje kunnen strepen.

Woestijn

Richting de westkust verandert het landschap in een bijna zwart-wit woestijnlandschap met cactussen en dorre struikjes. We rijden langs wat dorpjes met elk ongeveer 10 hutjes van stro. Mensen hebben er geen water. Ze lopen of fietsen dagelijks naar e waterput in het dorp 20 km verderop en eten cactussen. Het is bijna niet voor te stellen hoe deze mensen leven. Brr, weer even de kriebels. En dan doemt er ineens een strakblauwe horizon op. Jaa, zeeee! We zijn aan het einde gekomen van de RN7: Tuleár.  Tijd voor vakantie 🙂

Één reactie Voeg uw reactie toe

1. Ans&Joop schreef:

Weer een mooi verhaal en geweldige plaatjes. Lekker genieten van de mooie dingen van het leven. Fijne en goede reis verder.
    xxxPaMa

Reageren?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )